Sepilok Urang Utan Rehabilitation Centre

Hoi hoi,

Eindelijk weer eens wat gekrabbel van me ;)....Het is de laatste avond voor vertrek, dus nog ff rustig aan.... Afgelopen dagen waren echt heel leuk en mooi!!!

De oerang oetans: ik zie dat het toch nog gelukt is om 2 foto's te uploaden... Effe een weetje: dat kostte zowat 2 uur!!!! En ik heb er tig geschoten, dus had de taak maar afgesloten...

Sandakan ligt hier niet ver vandaan. Dus vandaar uit zijn we naar de jungle gegaan om de aapjes te bekijken!! Sandakan was op zich niet veel, behalve de guesthouse was wel lachen... Had een hele leuke rooftop loungebar!!! Met............ MOJITO'S, ja ja eindelijk gevonden en ze smaakten goed ;)...Nog aan de praat geraakt met de eigenaresse en was dus nog wel een leuke avond gevonden daar...Verder is Sandakan een havenstad waar niet al te veel te beleven valt maar voornamelijk belangrijk is voor de tripjes naar oa de oerang oetangs of de idyllische eilandjes te regelen...Ook een haven waar veel vluchtelingen van Fillipijnen uiteindelijk belanden... Veel armoede ook daar!

Het resort in de jungle was super mooi...Beetje luxe wel vergeleken met deoverige overnachtingen ;)...Maar goed dat is juist ook wel leuk, waardeer je het toch weer meer!!!De aapjes zitten op 5 min loopafstand hier en hebben 2 x voedertijd...De eerste voeding hadden we weeral gemist...hahahah niet zo vooruit te branden de laatstedagen na het klimmen geloof ik ;)....Dan maar op naar de 2e voeding...Bij het binnenlopen van het park zat er al eenkleineoerangoetang...Wat eigenlijk niet zo gebruikelijk was...Meestal gaan zegelijk naar het platform aangezien ze daar gevoed worden.. Wat een geluk dus!!! Het geluk werd alleen maar groter toen er in 1 keer een male oerang oetang tevoorschijn kwam...Aangezien deze niet echt zich onder de mensen zich normaal vertoond, moesten we best oppassen en heeeel stil zijn.... Dat wilde ik best doen, dat beest was 'huge'!!!!! En zooooooveeel sterker als ik.... De rest is voornamelijk natuurlijk een toeristische attractie met het voeden...Wel jammer, want je ziet ze niet van heel dicht bij... Je kunt ze niet aanraken ;)...Maar het park was verder leuker met de trails, want daar zijn we er nog 1 tegengekomen: Ringo...Die staat ook op de foto op deze site!! Wel leuk om zo'n beest te volgen...Houdt je best in de gaten en af en toe maakt ie geluiden!!! Op zo'n moment vervloek je de aziaatjes weer...Wat een domme mensen toch, die doen alles voor een foto...Wordt er gezegd de beesten met rust te laten en niet te omringen omdat ze zich dan bedreigd voelen....Nou ja, dat doen de aziaatjes....hahahaha En of wij een foto wilden maken???? NOT!!!!Dus die taaiden hem af en hadden we den Ringo mooi voor onszelf :-)...hahahaha....Het was super warm in het park maar dat werd geblust met een enorme hoosbui met leeches (bloedzuigers :S)....Vieze beestjes blijven het, alhoewel ze niets doen verder... Beetje itchy!!! Maar doordat we moesten wachten door de hoosbui, kwam er toch weer mooi een kleine oerang oetang te voorschijn....Liefje, om te kroelen...Wat helaas niet ging!!! Maar ze echt heel erg aanhankelijk die kleintjes en hangen aan de mensen als een kleine baby!! In het centrum hier worden de weesjes ook opgevoed...Krijgen ze een boxje met speeltjes enzo...Echt wel lachen....De jungle hier is speciaal voor ze gekocht...De meesten blijven toch wel afhankelijk van het voedingschema zodat ze eigenlijk nooit terug echt naar het wild kunnen terug gaan...Wat eigenlijk wel het uiteindelijke doel is!! Ook net zoals vorig jaar bij de olifanten, werken er een heleboel vrijwilligers...Zij zijn ook heel erg toegewijd aan de beesten en dat is mooi om te zien.... Aangezien ik niet het vrijwilligerswerk doe, heb ik maar een kleintje geadopteerd voor mijn nichtjes!!! Je geeft een donatie aan het park en zij voorzien je van alle informatie van de kleine... Meisjes: jullie hadden de naam LouLou bedacht, maar hij heet al Sen...Ik weet niet of je de naam kunt veranderen...Binnen 2 weken zouden jullie er een berichtje van krijgen... Dus proficiat met jullie adoptiekindje Sen...Hij is een half jaar oud toen hij is binnengebracht en het was een schatje om te zien!!!!

Ja Bien, harsbeurtje mag wel keer gebeuren hier...Je ziet het: groeit toch wat harder dan in Nederland.....Kan ik er een schoon modelleke in laten knippen!!! Hoe is het daar verder??? Heb je het druk??? Nog plannen voor het weekend??? Heb zeker zin in Concert @ Sea...Leuk hoor, kunnen we zeker weer eens bijkletsen!!! Had alleen een dubbele afspraak gemaakt: havenfeesten met Isabelle...Sorry Belleke, wij doen een andere afspraak inplannen... Maar ik geloof vast wel dat het gezelli wordt!!!

Verder hebben we hier goed genoten van de accomodatie en het eten...Heerlijk!! Toch vonden we 3 dg hier in de jungle nogal lang (hahahahahah), dus hebben we nog een tripje geboekt naar een onbewoond eilandje met iets van 20 hutjes op....Paradijsje op zee...Ff met speedbootje heen en van het heerlijke mooie turquoise water genieten...En: duiken!!!! Dus daar maar heerlijk heen gegaan en dat was echt super super...Normaal gezien doen ze dat niet voor 1 nacht/2dg...Maar goed, tis toch niet hoogseizoen!! Echt geweldig daar, mooi hutje!!! In 15 min kun je het eiland rond dwarrelen...Zitten ook nog turtles....Kon mezelf inschrijven voor een duik nog... Dat was spannend...Eerste duik zo zonder leraar... En we gingen naar 22 m...Maar ik had mezelf eigenlijk de max 20 gesteld...Ach, grenzen zijn er om te verleggen!!! TOen ik het water in ging en naar beneden keek: OEFFF...Maar als je eenmaal onder gaat ben je dat gevoel ook weer kwijt door al het mooie onder water...Op zich niet veel nieuwe dingen gezien...2x lionfish, nudibranch...De haaitjes pas weer later: black tie reef shark...Waren nu met velen en kwamen dicht bij het strand nadat ik er net uit was :(!!!! en het donker begon te worden.... Maar het gevoel is super als je onder water bent!!! hihihi

Op weg heen ook weer een super leuk zweeds stel leren kennen. Deden ook veel aan duiken en hebben hier op Borneo ook veel gedoken...Zij is beland in de decompressie ruimte...Dat betekent dat je last hebt van het aantal duiken en de vluchten vh binnenland...Dan krijg je bepaalde symptonen en dien je in een speciale ruimte aan de beademing te gaan...Best spannend dus...Helaas voor hun is het duiken deze vakantie afgelopen...Maar erg veel lol samen gehad...Zij waren op hun honeymoon en hij was ook nog jarig...Later op de avond kon je nog naar de turtles kijken hoe ze hun eieren legden...Ik ben niet meegegaan aangezien ik moe was en dit al in CR heb gezien...Had ook het idee dat het hier minder indrukwekkend was..Men mocht foto's nemen, terwijl dit juist de turtle afschrikt bij het leggen van de eieren...Zaklichten mochten aan en hiervoor geen speciale red light voor nodig...Dat is beetje jammer, want blijven toch ook een beschermend diersoort!! Ik had niet te klagen op dat moment, want de duikleraren begonnen lekker te jengelen op de gitaar.. Konden echt veel spelen: greenday, coldplay, oasis, pearl jam etc....'HEEL VERVELEND' ...hahahah ach ik bleef wel lachen hoor! Zij speelden wel...Later sloten Wilco en het zweeds koppel ook nog aan en hebben we met zijn allen gejengeld!!! Echt heeeeeel leuk, was veel te laat weer om te gaan slapen want het bootje ging om 7 uur in de ochtend....Helaas maar 1 dag daar!! Nice spot....

Maar vandaag lekker hier nog wat in de jungle gespendeerd...Trails gedaan en naar het rainforest centrum...Gewoon ff op het gemak...Wilden graag nog een mangrove trail doen, maar dit kregen we niet rond (hadden een permit nodig om dat te doen en nam wat tijd in beslag).. Achteraf niet zo heel erg, want we zijn best stuk!!!Nog hele leuke aapjes gezien, dus deze dag is zeker ook weer goed!! Dus nog ff hangen deze avond, lekker eten en dan weer op tijd eruit om de terugvlucht te starten.........

De foto's ga ik niet meer proberen te uploaden gezien de snelheid van het internet hier!! Die komen als ik terug thuis ben....

Zusje, ik heb jullie natuurlijk ook allemaal gemist!! Ben weer blij jullie zondag te zien natuurlijk...Beetje jammer dat je me niet kunt ophalen, want dat is altijd zoooo gezelli ;)...(was niet zo handy deze keer ivm tijd en plaats...).

Jullie een heel fijn weekend!! Ik geloof dat het mooi weer is dit weekend in NL, dus geniet er max van!!!!

Tot snel.....

Liefs,

Bren

Reacties

Reacties

sabine

Ha Bren, hier nog een laatste berichtje van me. Het zit er weer bijna op hè. Jammer voor je, maar ja aan alles komt een eind. Ben erg benieuwd naar je foto's. Wij moeten zaterdagavond naar de trouw van Philippe & Brenda en ik denk dat we zondag een dagje weggaan ivm vaderdag (al heb ik nog geen idee naar waar). Het weer wordt volgens mij niet zo heel super dus het zal geen stranddagje worden. Ben blij je binnenkort weer te zien! Ik bel je zondag zeker... Goede terugreis enne pas op jezelf!! Liefs Sabine

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!